ik beleef 5: SlAmersfoort

Ik kon er weer niet aan weerstaan, van zodra ik mijn examenformulier had ingediend, sprong ik in de wagen van Prins om voor hem te applaudisseren tijdens zijn deelname aan de Slamvoorronde in Amersfoort georganiseerd door de enthousiaste Gijs Ter Haar, hij die voor ons ook voor een slaapplaats had gezorgd. Het was een lang ritje van Gent naar daar, maar het gezelschap en de muziek konden mij wel kalmeren, ook het voldane examengevoel zal wel een rol hebben gespeeld. Bij de aankomst gingen wij tweetjes nog snel wat eten bij ‘de Chinees’ en met tjap tjoi en andere gerief in onze buiken, kwamen wij uiteindelijk net op tijd aan in het theatercafé Borra: geen kat was er te zien behalve enkele lui die zich voorstelden als de tegenstanders van David. Benieuwd was ik, hoewel mijn voorgevoel al zei dat David een winnaartje was.

Bart el magico, een leuke sitevriend, kwam op het nippertje ook opdagen en het avondje kon beginnen. In tegenstelling tot mijn rol tijdens de vorige Slam ging ik ditmaal gewoon plaatsnemen in het kleine publiek maar nam toch twee stembiljetten voor mijn rekening.
In- ik ben vergeten welke- volgerde kwamen naast David nog vijf (of zes) andere dichters op het podium: Sander Meij, Freek Lomme, Harry Zevenbergen, Roop en dan nog een duet dat zich voorstelde als Willem & Erik. Die twee vielen bij mij als kanshebbers al meteen af, de niet al te originele teksten die Willem bracht, vervielen namelijk onbeholpen in Eriks zelfgecomponeerde pianogespeel. Wat de overige betreft, zeg ik over elkeen kort het volgende:
Sander Meij gaf sterke poëzie, mooie woorden, mooie constructies, gevat. Jammer was het dat de performance nog steeds op het getypte blad moest steunen. De jongen zou, met wat meer aandacht voor zijn act, hele zalen kunnen platpoëeten, helaas bleef het nu slechts bij een verlangen naar. Freek Lomme bracht leuke tekstjes, niet te moeilijk, maar niet meer. Freek won op het einde van de avond de publieksprijs, iets wat ik niet helemaal terecht vond maar wat doe je dan met de zin: ‘Het volk heeft gesproken’? Bart el Magico wees al op mogelijke fraude met de stembriefjes, maar… dat was een grapje. Roop is een heel poëtisch zieltje, maar nog erger dan Sander verloor hij zichzelf achter zijn blad. Ik moest me enorm concentreren om de boodschap goed te begrijpen en het speet me niet, maar als Roop nog meer wilt slammen, dan zal hij nog wat performance moeten oefenen. Harry Zevenbergen was volgens mij de grootste uitdager van David. Hij bracht heel geëngageerde poëzie die je meerdere malen deed grinikken, maar uiteindelijk was ik het wel met de vakjury eens toen deze erop wees dat het ‘poëtische onderlaagje’ nog teveel ontbrak waardoor… ja, waardoor David die juryprijs won! En terecht, zijn gedichtenreeksje paste als een puzzeltje in elkaar, waardoor sommigen zelfs dachten dat hij slechts één gedicht per vijfminutenronde bracht. Hij kreeg een flesje wijn cadeau en men vroeg hem om een toegift. Het lieverdje vroeg mij vanop het podium wat te brengen, hij zal het waarschijnlijk nog niet zo vaak gedaan hebben, maar het gedicht dat hij de vorige dag geschreven had, mocht zich al meteen in het kritische luchtruim wagen, en ik, ik was blij.

PS: Ik weet het, het verslagje liet een tijdje op zich wachten maar weelderige examenstress belet mij om mijn zinnetje te doen. Bij deze weet je het. Graag wil ik nog even Gijs bedanken voor de heerlijke slaapplaats en ik doe ook de groetjes aan zijn zoontje Sjef, die blijkbaar graag zoentjes gaf.

PS2: Op de pagina van Bart el Magico staat ook een link naar zijn verslagje over de Slamavond. Zie: ‘Hoe David Troch ook mijn hart veroverde.’

8 gedachtes over “ik beleef 5: SlAmersfoort

  1. Kijk, dit is nu een bondig verslag. Alle informatie en geen woord te veel gezegd.

    Prima weergave. daar kan die el Mágico nog een puntje aan zuigen.

  2. Heyla Sylvie,

    dank je voor je verslag. Kunnen de afwezigen (die aan de examenverbetering zitten :-(, ’t is ook wat) toch meegenieten. Altijd leuk dit!

    Groet, Kat

  3. daar doe ik het voor, leuk dat je even kwam piepen, super! Nog plezier toegewenst met je verbeteringetjes, wees niet te streng, het leven is hard. 🙂

    groetje.

  4. In hoeverre acht je ‘moeilijk’ gerelateerd aan een waardevolle inhoud?

    David gebruikt veel mooie woorden, maar aan inhoud voelde ik regelmatig weinig (al kan dit aan mij liggen).

    Ik probeer met tastbaar taalgebruik irreguliere opinies weer te geven, kennelijk proefde je dit niet toen ik het werk voordroeg. Dit vind ik interessant: kun je eventueel je visitatie aan Borra in dit perspectief voor me recapituleren?

    m.v.g.

    Freek Lomme

  5. Hoi Freek,

    Vooreerst blij je hier aan te treffen! Vreemd hoe mensen kronkelen op internet om dingen van zichzelf te vinden.

    Om te antwoorden op je vraag: kun je eventueel je visitatie aan Borra in dit perspectief voor me recapituleren? Hmm, ik geloof dat ook jij graag mooie woorden gebruikt om mij gewoon wat meer uitleg te vragen 😛 Laat ons beginnen met te stellen dat ik recapituleren uit den boze vind, je nogmaals overgeven aan de Duitsers is zwak.

    Nu serieus: ik denk inderdaad dat het ‘moeilijk’ achten van iets en iets een ‘waardevolle inhoud’ vinden een persoonlijk smaakje is. Wat mij betreft sprak de poëtische ‘inpakking’ van David en Roop me gewoon veel meer aan dan de jouwe die avond. Roop had het echter nog niet zo met het publiek, vandaar dat ik David terecht vond winnen.

    ‘Ik probeer met tastbaar taalgebruik irreguliere opinies weer te geven’
    Vreemd, ik vond je ‘Ode aan de vrijheid van meningsuiting’ wel grappig, heel tastbaar; ja, dat wel (ik weet het niet, weet jij het?) maar om het een irreguliere opinie te noemen… Neen, misschien vond ik de opinies van Sander dan nog wat ‘irregulierderderderder…’

    Moraal van het verhaal: ik heb het kennelijk niet geproefd, doet er niets van af dat ik je verder veel geluk wens en op een volgende slam nog graag eens naar je kom luisteren.

    Groetje.

Geef een reactie

