ik beleef: Nacht der Poëten

Eergisteren ben ik samen met… afgezakt naar Aarschot, daar bleek alweer de 25ste editie van de Nacht der Poëten plaats te vinden. Aangezien we die namiddag op een receptie in de buurt waren uitgenodigd van twee mensen die ‘ja’ blijkbaar het mooiste woord vonden, leek het ons interessant om maar meteen het poëzienachtje erbij te nemen.
De moeite was het wel: Erik Metsue, Paul Bogaert, Renske De Greef, X Roelens, Peter Holvoet-Hanssen, Simon Vinkenoog, Mark Van Tongele, Bart Stouten, Paul Demets, Thomas Rosenboom, Lut De Block, Tjitske Jansen, Arne Schoenvuur & Frederik Lucien De Laere mochten het programma maken. Kurt van Eeghem, die blijkbaar verborgen talenten heeft, praatte alles aan elkaar en zoals X Roelens het voorspelbaar vindt, was er ook muziek.
De avond was vermoeiend boeiend. Ja, voor diegenen die het nog niet deden, doe het maar eens, zo een vijftal uur aan een stuk stilzitten en luisteren naar poëzie. Poëzie heeft concentratie nodig om begrepen te worden, dat is niet evident als 14 dichters die op één avond van je vragen.
Zo kwam het dat de avond voor mij nu eens wat boeiender, dan weer vervelend overkwam. Het is niet netjes van me om intussen al vergeten te zijn bij wie het respectieve gebeurde en zeker niet als ik er een verslag over wil schrijven, maar mijn excuses. Globaal genomen (dat wil zeggen, voor wat ik me er nog van herinner) vond ik Simon Vinkenoog, X Roelens, Tjitske Jansen, Peter Holvoet-Hanssen en Mark van Tongele zeker het smaken. Vinkenoog vanwege zijn ludieke vertellingen en gestiek tussendoor. Roelens vanwege het nieuwe dat hij alweer bracht. Tjitske Jansen beviel me zelfs meer dan op Koningsblauw, misschien omdat ik haar nu nog beter zag daar op de eerste rij. Peter Holvoet-Hansen vanwege zijn superieure rekwisieten en Mark van Tongele, misschien omdat ik mijn oren goed gespitst had voor hem toen ik hoorde dat hij ook een Bonheidenaar mocht zijn. Mensjes als Bart Stouten, Lut de Block en Thomas Rosenboom bevielen me dan weer minder. Stouten vond ik te prozaïstisch poëten en niet stout genoeg, dat geldt ook voor de Block en Rosenboom, tja, deze heeft het voordeel van de twijfel, ofwel was het saai, ofwel was ik te moe er te kunnen in opgaan. Weet je, over Arne Schoenvuur en Frederik Lucien de Laere, durf ik zelfs, vanwege diezelfde vermoeidheid, niet eens meer mijn mond te open. Ik heb besloten om deze laatste dan maar eens te gaan lezen, als mijn alertheid weer is gerecupereerd. Blij ben ik in ieder geval dat ik er was, ook voor de muziek die ook niet zomaar de eerste de beste bleek te zijn.

Geef een reactie

