nieuw-jaar

Verdorie, drie januari alweer. Het is niet alleen een dag waarop besloten werd dat twee neefjes van me -twee broertjes maar toch géén tweeling- geboren mochten worden, het is ook niet alleen een start-van-de-koopjesdag, het is vooral een dag (of liever: dé dag) waarop beseft moet worden dat er voor het treuzelen nu geen excuses meer zijn. De feestdagen zijn voorbij, de kerstboom moet worden afgebroken, het pakjespapier in de prullenmand en de kilo’s opnieuw weggewerkt. Het is vloekenstijd.

Prins en ik hebben ze wel mogen vieren, die feestdagen. We vierden maar liefst vier keer kerstmis en drie keer nieuwjaar. Ah, misschien is dat wel wat van het goede teveel geweest. Het is vooral het feit dat je er zo ongelooflijk loom van wordt, dat er teveel aan is. Vanmorgen was het dan ook moeilijk opstaan voor ‘de werkmens’, maar het nieuwsbericht dat waarschuwde voor gevaar van ijzel op de weg, deed hem toch wat vroeger vertrekken. Ik mocht alweer achterblijven in zijn huisje tussen de boeken, de dichtbundels en hetgeen nog opgeruimd moet worden. Het zal weer een productieve dag worden, dat zie je van hier.

Ik hoor te werken aan mijn scriptie nu, een eindwerk dat meer helderheid zou moeten scheppen over ‘de rol van Europa als partner in de hedendaagse internationale terrorismebestrijding’.

Er valt daar wel wat over te zeggen. Hoe zit het Europees antiterreurbeleid in elkaar? Is er überhaupt sprake van een gemeenschappelijk beleid tussen Europese staten? Wat zijn daar dan de verdiensten en gebreken van? Wie trekt in Europa aan de kar? Wie steekt stokken in de wielen? Is Europa een werktuig van de VS of biedt zij een tegengewicht? Enzovoort, enzoverder. Het werk zou om en bij de 140 bladzijden moeten bedragen, ik heb er nu nog met moeite tien. Ik zit blijkbaar nogal met wat definiëringsproblemen. In mei ergens zou het stuk dan afgeleverd moeten worden en zoals ik al zei: vandaag zijn we reeds drie januari. Geen tijd te verliezen dus. Maar goed, ik zit hier in een huis vol boeken, dichtbundels en een hele hoop op te ruimen dingen. Eigenlijk is het best wel heel ontmoedigend, dit nieuwe jaar. Desalniettemin wil ik de lezer van dit stukje niet depressiever maken dan hij of zij al is, ik wens jullie daarom gewoon allen braaf een ‘gelukkig nieuwjaar’, een goede gezondheid en succes en zo toe. Ik wens vooral dat geen van jullie dit jaar het onderwerp van mijn scriptie moet worden.

Hartelijke groeten,
SM. (leve mijn initialen!)

Een gedachte over “nieuw-jaar

Geef een reactie

