Ik beleef: Beeldrijk, Gedichtendag

Straks is het zover. Dan ga ik samen met Prins naar Leuven voor een poëtisch Belgïe-Holland (daar krijg je later verslag van). Eerst nog wat over eergisteren, de hoogdag van de poëzie. Prins en ik hadden in de plaatselijke bib een evenementje georganiseerd: Beeldrijk. Samen met zeven andere dichters confronteerden we gedurende een tweetal uur elke bib-bezoeker met ‘het gedicht’. Even overlopen:

Tine Moniek beet de spits af, met een negental beelden en een filmende Olaf Risee, bracht ze voor ons een heel expressieve voordracht. Ze werd door mijn moeder dan ook zonder meer ‘de beste’ genoemd. Ik had gedacht dat haar tsunami in crescendo niets voor mijn moeder zou zijn, maar dat bleek haar, integendeel, wel te bevallen. Drama was het bij Tine. Ikzelf vond het alvast super dat het gedicht dat op de poster prijkte, dankzij haar voordracht, nu echt de volle betekenis kreeg.

Paul Rigolle droeg ons gedichten voor waarmee hij in Izegem ooit won. Hij noemde het ook hermetische gedichten en dat was misschien wel een beetje zo, hoewel de voordracht ook te genieten was. Poëzie herken je namelijk.

Magda Castelein presenteerde ons heel wat werk uit Druppelteller, haar debuutalbum bij uitgeverij P, het gedicht ‘de etser en de vrouw’ dat op onze affiche mocht pronken en waarmee ze ook Oostende 2000 won, droeg ze andermaal voor.

Patricia Lasoen had normaalgezien in het eerste blokje van drie dichters moeten komen, maar aangezien ze wat later was aangekomen en nog wat wilde voorbereiden, gaven we haar graag nog wat uitstel. Ze begon dan ook meteen in het tweede blokje. Patricia vertelde graag wat verhalen rond de gedichten van haar, levendig deed ze dat. Ook haar voordracht was levendig en expressief. Door tijdsdruk echter moest ze de voordracht wat inkorten, maar er komt een andere keer, dat zeker!

Jan van Meenen: bij ons is hij beter bekend als ‘meneer van meenen’. Jan geeft namelijk ook les hier in de bron en ook mijn zus was ooit ‘slachtoffer’, wat mijn zus en vele leerlingen echter niet weten is dat Jan bij P ook al wat mocht uitbrengen en dat dat niet onterecht is. Na een gedicht van hem, gaven Patricia en ik een tussenapplaus. Jan meende dat het een teken was dat hij moest stoppen omwille van de tijd. Grappig, het was misschien te stil geweest. Doordoen!

Valerie Tack, haar eerste voordracht, zei ze, buiten het Glimworm-optreden bekende ze nog nooit voorgedragen te hebben. De vier gedichten die ze meehad waren desondanks meer dan de moeite om naar te luisteren, van enige plankenkoorts was niet echt veel te zien. Valerie kan de luisteraar gemakkelijk omklemmen. Misschien moet ze maar eens meedoen aan een slam. ja.

albrecht b doemlicht is voor mij de man die op de tippen van zijn tenen staat bij het voordragen. Ditmaal heeft hij zich ingehouden, niet alleen omdat we er hem over aanspraken maar des te meer omdat de micro wat laag stond voor de grootheid. Eén gedicht bracht hij, het ‘jullie dus…’ enzovoort dat in bloemlezing ‘Op het Oog was opgenomen. Het publiek was er wel voor te vinden. Wij alvast vonden de afwisseling tussen de dichters met dit optreden erbij alvast geslaagd.

Daarna kwam ik, ja, en wat valt er over een eigen voordracht te zeggen. Sommigen spraken van koude rillingen, anderen vonden het vragen om meer, ik hou het op tocht in de bib. Neen, ik was er tevreden over, misschien nog tevredener met hetgeen diegene die me inleidde over me vertelde en die tevens de laatste dichter van het evenement was: Prins.

David bracht warempel dingen uit zijn bundel ‘liefde is een stinkdier’, het viel me ook bij deze op dat het gedoe met de pepiter totaal niets voor hem is. Hij nam het boek daarom in handen en plaatste het voor zijn hoofd. Vandaarachter hoorden we dan het volgende ‘ik ben te klein voor poëzie’. Ja, het was wel geslaagd. 🙂

Al bij al was er niet veel vast volk bij de voordracht. We hadden een zaaltje apart in de bib gereserveerd maar op het laatste moment hebben we heel de boel toch maar verplaatst en ons midden in de bib geïnstalleerd. Dat was geen slechte keuze, er was niemand die het gebeuren kon ontwijken. Voor volgend jaar zijn we alleszins geleerd, er moet meer reclame en misschien zoals doemlicht het zei, nog een groter verhaal erachter.

’s avond zijn we dan nog naar TheaterMalpertuis getrokken waar ook iets rond poëzie te doen was en waar er duidelijk meer volk op afkwam. Leerlingen van de muziekacademie moesten er hun favoriete gedichten brengen en er kwam zo’n beetje een discussie op gang over het verband tussen poëzie en muziek en wat nu eigenlijk het moeilijkste was, enz. Best wel interessant, allemaal, hoewel ik moet toegeven dat naar het einde toe de slaap toch sterker was. Op andere plaatsen in het land en daarbuiten was ook veel te doen rond poëzie. In Emmen bijvoorbeeld werden de winnaars van de jaarlijkse poëziewedstrijd bekendgemaakt, blijkt dat David en ik met de eervolle vermeldingen zijn gaan lopen. Fijn is dit, zo te weten dat je naam elders ook nog uitgesproken wordt.

3 gedachtes over “Ik beleef: Beeldrijk, Gedichtendag

  1. Echt genoten van wat je bracht, Sylvie! En van de intrigerende manier waarop.
    Alle lof voor het initiatief en de groeten aan je ‘prins’ (Wat die typische handbeweging betreft ben je daar toch wel enigszins schatplichtig!)
    Voor herhaling (en uitbreiding!) vatbaar!

    PS. A propos, hoe heet die ‘lieve’? zus van je ook alweer?
    Jan

  2. David en ik zijn ook heel tevreden en we hopen inderdaad op volgend jaar meer, we zien nog wel. Het doet deugd te weten dat jullie er zo enthousiast over zijn.

    Jan: zus heet Stefanie De Coninck, ik geloof wel dat het al een jaar of vijf geleden is dat ze jou had, toen ze in het tweede middelbaar zat. Ze was geen held in Nederlands bij jou, dat herinner ik me nog. 🙂

    Groet!

Geef een reactie

