ik beleef: Stukafest & Harelbeke

Ik had het de laatste tijd zo druk dat de tijd om er hier meteen verslag over te maken, wegbleef. Prins en ik trokken de laatste tijd van hot naar her met onze poëzie dat er in drie dagen tijd wel duizend kilometer op de teller is bijgekomen. Zo was er donderdag het Stukafest in Nijmegen waarvoor ik hieronder reclame maakte. We moesten voor het evenement vanuit Rijsel vertrekken en er de volgende dag ook weer heen rijden, dat crëerde wel wat te overbruggen afstand. Toch, het was zeker de moeite waard.
Het concept van Stukafest was eenvoudig: studenten confronteren met cultuur door de kunstenaars simpelweg in de eigen huiskamer te laten optreden. Een beetje ‘dichter aan huis’ was het, maar dan met ook muziek en cabaret erbij en met vooral de studenten als doelgroep. Op een twintigtal plaatsen in de stad vonden de optredens plaats. David en ik mochten één van die plaatsen bezetten en in drie rondes van een halfuur de bezoekers entertainen. Dat lukte meer dan wonderwel, niet alleen omdat de woonkamer blijkbaar telkens weer ‘uitverkocht’ was, maar ook omdat Prins en ik een fijn idee hadden uitgewerkt om er drie keer iets anders van te maken. Met behulp van een muntstuk werd bepaald wie begon met een dicht, de ander haakte erop in zodat uiteindelijk, na een halfuurtje, een verhaal was ontstaan. Het fijne aan dit concept is dat het altijd iets nieuws creërt en dat het je de mogelijkheid biedt om wat uit te testen. Prins had dit experiment al eens uitgeprobeerd met X Roelens in Antwerpen en dat had ook wat fraais opgeleverd, hoewel het toen misschien nog wat chaotischer was zo zonder tekst en uitleg tussendoor. In ieder geval werden we in Nijmegen telkens erg hartelijk bedankt voor onze optredens en ook Willem Sjoerd van Vliet, redactielid van Op Ruwe Planken, liep warm van ons concept. Willem maakte overigens van de gelegenheid gebruik om recente nummers van het tijdschrift aan de bezoekers te verkopen. Aangezien Prins en ik beide in het laatste nummer publiceerden, was dit wel een kans daartoe.

Zaterdag was er dan ‘dag van het woord’ in Harelbeke, waar de stedelijke academie voor Muziek, Woord en Dans in het Cultureel Centrum Het Spoor voor een interessante vertoning zorgden. Prins en ik genoten ervan maar interessanter was voor ons beiden wel nog steeds de literaire prijsuitreiking achteraf. Maarten de Pourcq, Bernard Dewulf en Peter Verhelst, die voor het eerst de inzendingen van de Harelbeekse poëzieprijs mochten beoordelen, konden me namelijk gelukkig maken met een tweede prijs bij de jongeren! 🙂

Een fijne overwinning is het te noemen, al valt ze te relativeren aangezien bij de jongeren nu niet echt heel veel inzendingen waren (nog niet een derde van wat er bij de auteurs zonder leeftijdsbeperking was ingezonden).

Andere laureaten waren:

– bij de jongeren: Cathérine De Kock (eerste prijs), Sofie Verdoodt (derde prijs), Laura Tack (vierde prijs) en Lies van Gasse (vijfde prijs)
– bij de volwassenen: Geralt Wolterbeek (eerste prijs), W.A. Fraikin (tweede prijs), Piet Clauwaert (derde prijs) en Jean-Marie De Dijn (vierde prijs)

Het valt nog op te merken dat het dicht ‘epiloog’ waarmee Sofie Verdoodt hier een derde prijs bij de jongeren in de wacht sleepte, ook in Oostende reeds aan de orde was voor een eervolle vermelding. Het is dus daar te lezen. Verder kan je een inzending van Lies terugvinden in het nieuwe nummer van ‘komkommer en kwel’ waarin ook de laureaat bij de volwassenen Geralt Wolterbeek heeft gepubliceerd, maar met ander werk.

6 gedachtes over “ik beleef: Stukafest & Harelbeke

  1. ank je voor de info, Sylvie.
    Ik had al een vermoeden dat je in de prijzen was gevallen.

    Jaren geleden dat ik nog es Harelbeke heb gemist. Ik was trouwens echt benieuwd (en ik was niet de enige) in de keuzes van de nieuwe jury.
    Zelf traden we (Magda en ik) die avond op in ‘de steiger’ in Menen, voor een ruim opgekomen en erg aandachtig publiek.
    Paul Rigolle en Philip Hoorne kwamen supporteren.

    Groetjes aan jou en je prins!
    Jan van meenen

  2. een oud-jurylid die ons achteraf aansprak, en vergeef me dat ik even zijn naam vergeet, was er alvast van overtuigd dat met deze keuzes de lijn werd verdergezet.

    Prins en ik hebben aan jullie optreden gedacht. Blij te horen dat het zo goed gegaan is, spijtig van willy.

    Je hebt de groetjes al terug, zie! 🙂

    Sylvie

  3. Ergens op internet gelezen over wij op stukafest:

    Op de Piersonstraat belaagden en behaagden het dichterskoppel David Troch en Sylvie Marie de oren van het publiek met teksten. Bezoeker Annemieke: “Door de combinatie van hun Vlaamse accent, de manier van vertellen en de inhoud van de gedichten was het echt mooi om naar te luisteren! Ze begonnen met een dialoog uit zijn voorstelling, dat ging over zwanger, onvruchtbaarheid en vreemdgaan, daarna begonnen ze om en om gedichten voor te lezen, inhakend op de inhoud het vorige gedicht. We hadden nog wel een tijdje kunnen blijven luisteren, jammer dat maar een half uurtje was!”

    http://www.nosheadlines.nl/forum.php/list_messages/1526

Geef een reactie

