ik beleef: Hasselt Poetry Slam

Even wat over Hasselt van zaterdag.

De avond had vier delen:

  • Prijsuitrijking wedstrijd lief.
  • Poetry Slam
  • Voorstelling cd JeeKast: ‘het blahblahblah-instinct’
  • optreden Simon Vinkenoog

    Over elk een woordje:

  • de wedstrijd werd gewonnen door Erik Vandenwyngaerden met een layoutgedicht ‘van links, van rechts’, dat ook op zijn website is terug te vinden. Niet mis, al is het jammer dat voor de wedstrijd blijkbaar niet veel deelnemers waren geweest.
  • Een poetry slam was georganiseerd door JeeKast die die avond ook zijn cd integraal mocht voorstellen. Er waren vier genodigde dichters: Sven Ariaans, Floris Schillebeecks , Steven Grietens en Prins. Daarnaast was nog een vrij podium voor gewillig slachtvee waaronder ikzelf, Peter Kluppels en nog twee mensen van wie de naam me nu ontglipt. Het verloop ging als volgt. Eerst was er een ronde voor de genodigde dichters, daarna eentje voor de vrijwilligers. Uit de vrijwilligers werd één iemand door het publiek gekozen die in een derde ronde het tegen de genodigde dichters mocht opnemen. In een finaleronde zouden dan nog twee overblijvende dichters voor de titel vechten die alweer door het publiek zou worden uitverkozen. Ik mocht in mijn ronde, die ik overigens niet mis vond, onderdoen voor Peter Klupppels, die het publiek weer flink beet had met zijn light-verses. Hij schopte het zelfs nog verder tot de finale en liet Steven, Floris en Prins (verweesd) achter zich. In de finale werd hij (gelukkig) door het publiek, met overduidelijke mening, niet beter geacht dan Sven Ariaans die ook meer dan in vorm bleek te zijn. Mooi was het, vooral de voordracht van Floris vond ik er weer met kop en schouders boven uitsteken.
  • De CD was goed, er was sfeer in de zaal, JeeKast was in vorm en we herkenden veel van wat hij in de Kruidtuin ooit had gebracht, nu weliswaar op muziek. JeeKast had zich daarvoor omringd met zanger, zangeres en gastrapper. Fijn, ook Vinkenoog sloeg wel eens vaker met zijn hoofd op en neer…
  • tot hij uiteindelijk zelf aan het woord was. Uitgeput als ik was van de drukke avond, heb ik het moeten bekopen met ‘in slaap vallen’ maar Prins wist me te zeggen dat het wel in orde was weer. Vinkenoog verandert niet, ik denk, als Prins oud is en zijn haar nog altijd even lang, en zijn brilletje aan, ja… dat er wel eens een grote gelijkenis kan zijn tussen beide heren.
  • Groet

    6 gedachtes over “ik beleef: Hasselt Poetry Slam

    1. ik heb eigenlijk niet veel tijd gemaakt voor dit verslag, misschien wekt die kortheid het negatieve wel op. verder slaat die niet mis op een voorzichtigheid omdat ik het gedicht tijdens jouw voorlezen heel anders begreep dan nu ik het lees. Eigenlijk geef ik best toe verward te zijn 🙂

    Geef een reactie

