updaten (of hoe prijsuitreikingen in het honderd lopen)

Of ik intussen nog iets ‘poëtisch’ heb beleefd? mja, het is lang geleden dat ik nog een verslagje deed maar de redenen daarvoor kennen ‘we’ al.

1) Het is wellicht al veel te lang geleden om nog te vertellen over de prijsuitreiking in Opwijk. Vijf gedichten mocht je ooit, heel lang geleden, eens opsturen en Prins en ik deden mee. Uiteindelijk kregen we bericht dat één gedicht van mij het ‘gehaald’ had, ik werd uitgekozen bij de honderd beste inzendingen. Fijn dus, een avondje Opwijk in de agenda.

Uiteindelijk bleek er niet veel eer aan de prijs te zijn. Vooral het lief ergerde zich over het niveau van de inzendingen en ik voelde me haast beschaamd erbij te zijn. Lies Van Gasse was voor ons één van de enige terechte laureaten, maar net dan maakte de organisatie een fout: terwijl elke laureaat, hoeveel keer hij/zij ook werd geselecteerd, elk gedicht mocht voorlezen, werd Lies, hoewel drie (of vier?) keer geselecteerd, maar een keer naar voor gevraagd. Het was grappig. Lies kan erg beteuterd kijken.

2) Minder beteuterd leek ze op de prijsuitreiking van de Tweede Met Andere Zinnen-prijs, onlangs nog in het Cultureel Centrum van Berchem. Dat was niet zo moeilijk te begrijpen. Ze won er immers een vijfde prijs met een bijdrage waarmee presentator van de avond Stijn Vrancken haar herkende als eveneens laureaat zijnde bij Achtste druk. Dat is nog zo’n wedstrijd voor jeugdigen. Eigenlijk wel jammer om met dezelfde gedichten meerdere prijzen te behalen, Lies heeft volgens mij genoeg andere dingen in de kast liggen. Wat Prins en ik op de uitreiking deden, was vrij simpel: ik had een fijne e-mail gekregen van de MAZ-redactie dat ik helaas niet bij de winnaars was, maar dat mijn gedicht wel goed genoeg was voor een plaatsje in het dubbelnummer. Ze vroegen mijn persoonlijke gegevens en ook een zin om mezelf voor te stellen in het nummer en nodigden me warm uit om de uitreiking bij te wonen. Enthousiaste ik zond zo snel mogelijk mijn gegevens terug en reserveerde voor twee. Uiteindelijk bleek in het nummer zelf niets van mij te staan. Een mail van de redactie verduidelijkte dat er een foutje moet zijn geweest en dat ik mezelf in het volgende nummer mag verwachten. Nja, tja, mja… (klein vloekje)

O ja, die avond wel nog genoten hoor. Zowel van optredenden als het gezelschap.
Bij deze.

PS: Blijf van oude huishoudtoestellen als je niet weet waarvoor ze dienen.

Geef een reactie

