literatuurlijstjes

In de Standaard vandaag worden in de Letteren-bijlage drie vragen aan prominenten als Rik Torfs, Mark Reynebeau, Johan De Poortere gesteld. Ook mensen als Kristien Hemmerechts, Huub Beurskens en Anne Provoost doen hun zegje. De drie vragen zijn de volgende:

– Welk boek uit 2006 zou u cadeau geven aan wie en waarom?
– Welk boek las u in 2006 en bleek helaas een hoopje ellende?
– Welk boek uit 2006 heeft u gemist, maar zult u in 2007 zeker lezen?
De vragen lijken vrij eenvoudig te beantwoorden, maar ik ontdekte op de trein dat ik op geen één van de vragen een zinnig antwoord kan geven. Blijkt dat alle romans die ik las (o.a. van Remco Campert, Annelies Verbeke, Dimitri Verhulst, Kristien Hemmerechts, Sandor Marai, Douglas Coupland etc.) al veel meer dan een jaar geleden geschreven zijn. Mijn voornemen voor 2007 is dan ook wat meer up tot date trachten te zijn voor de romans. Een andere conclusie kan zijn dat ik me met dergelijke lijstjes gewoon niet moet bezighouden. Bij de gedichtenbundels ga ik vast helemaal in de wind, ik kijk immers nooit wanneer een bundel werd uitgegeven.
Geef een reactie

