Meteen mee op Gedichtendag: 1 en 2

Vanaf vandaag kan je op Radio 1 elke dag twee gedichten beluisteren. De gedichten komen uit de genomineerde dichtbundels voor de Herman De Coninckprijs. Het winnende gedicht komt op de poster voor de Gedichtendag te staan. Het publiek kan tot vrijdag middernacht stemmen.
Vanmorgen hoorden we al een gedicht uit ‘Als het dichtklapt’ van Roland Jooris. Straks is Erwin Mortier aan de beurt.
1. Roland Jooris
‘Manet: rozen’
Hoe in het geuren van
de rozen zich hun
kleuren lengen tot een
aroom van puur
pastel

Hoe ze bedwelmen
in de uitgebleekte tinten
van hun kelken

Van donker koel
gedronken, vergeeld
in hun gebroken wit

Hoe onthecht zich
hun verwelken in
vervluchtiging

uit: Roland Jooris, Als het dichtklapt (2006), p. 23.
Jurymotivatie
Roland Jooris, Als het dichtklapt (Querido)Roland Jooris beoefent als geen ander de kunst van het schrappen. Ook in deze bundel slaagt de dichter erin met een minimum aan woorden het maximum te zeggen. Met zijn sobere, uitgepuurde taal weet hij perfect door te dringen tot de essentie, zonder het mysterie te verliezen.

2. Erwin Mortier
‘Hadewijch – Variaties,
(1)Brief achtentwintig’

Als ik zwijg kan ik u horen. Wat ik hoor
legt mij het zwijgen op. Wat ik verzwijgen moet

hoor ik met mijn ziel vol tanden aan.
Als ik u uitspreek scheuren de talen mij open

— dus ik zwijg en ik slaap
in het voorhoofd van uw nacht.

Blijf, trek het laken der firmamenten
niet van mij af. Laat uw naakte hemel

en diens hemisferen als een dakloos
raadsel op mijn ogen rusten.

Leg een vinger op mijn lippen Liefste.
Uit één vinger valt men niet.

uit: Erwin Mortier, Uit één vinger valt men niet (2005), p. 53.
Jurymotivatie

Erwin Mortier, Uit één vinger valt men niet (De Bezige Bij)De dichter portretteert hier met veel verve de vergane on-glorie van een bedelorde. De reeks ontstond n.a.v. een reeks foto’s van Lieve Blancquaert. Maar bij nader horen blijkt deze poëzie zich steeds meer los te zingen van de beelden waaraan ze schatplichtig zijn.
Geef een reactie

