Gedichtendag: 3 & 4

Vandaag staat alweer in het teken van twee genomineerde gedichten. Niet alleen Radio 1 draagt de gedichten voor, ook op Canvas worden ze (’s avonds laat) voorgelezen. Eenieder kan ze ook nalezen in De Standaard.

3. Els Moors
‘Het kan niet de bedoeling zijn’

het kan niet de bedoeling zijn
dat ik eerder thuiskom
en vroeger opsta
zonder in te grijpen

tenzij onopgemerkt
ik heb evenveel geliefden
om te vullen als dagen om te stillen
vandaag zijn dat er twee

de een houdt zich aan het papier
de ander neemt een verrekijker
en kijkt uit het raam

ik zie ook de muren staan
toch moet ik weer de straat op
vinden zij
het liefst met koude voeten

ik ben een slet met vleugels
alleen zo blijf ik ons voor

Uit: er hangt een hoge lucht boven ons (2006), p 27.

Jurymotivatie
els moors, er hangt een hoge lucht boven ons (nieuw amsterdam)

Els Moors schrijft met het grootste gemak over een tuinman in een paars skipak en witte fuckende konijnen die samen het dak plat fucken. Een vreemde alledaagsheid overvalt je. Droomdebuut.

4. Leonard Nolens
‘Ik was zo’n ding, zo’n spul’

Ik was zo’n ding, zo’n spul
Om te verspillen, zo’n zingzangprul
Om mee te spelen, zo’n zondagskind
Dat in en uit elkaar geslagen wordt.

Niemand weet zich heelhuids te beginnen.
Men weet om te beginnen van geen kanten.
Men weet om te beginnen van geen kanten
Waar men begint.

Het is daarginder dag en nacht dag
Vandaag, het is daar dag en nacht nacht.
Het is daar dag en nacht nacht op een dag
Die ik ons niet herinner.

Wij weten niet wat ik mij aandoe vandaag
Door langzaam terug te gaan.
Ik weet niet wat ik ons aandoe vandaag
Door langzaam terug te gaan naar mijn toekomst van toen.

Wij weten om te beginnen vandaag
Van geen kanten.
Wij weten om te beginnen
Van geen begin.

uit: Leonard Nolens, Een dichter in Antwerpen (2005), p. 11.

Jurymotivatie

Leonard Nolens, Een dichter in Antwerpen (Querido)

Ook in deze bundel zingt de ‘blinde ziener’ over zichzelf en de wereld. En hoe die twee tot elkaar zijn veroordeeld. ‘Dertig jaar en duizend pagina’s had blinde Nolens nodig om te zeggen dat er geen essentie is,’ schrijft hij. Sublieme essentie, vindt de jury.

Geef een reactie

