Plagiaat

Nog niet zo heel lang geleden maakte ik verslag van de uitreiking van de CM-poëziewedstrijd. Daar won Prins de derde prijs met ‘slijk’, tweede werd een zekere Lucie Potzedjs met het gedicht ‘samen’ en de eerste prijs ging naar de 21-jarige Sanne Jans met het gedicht ‘soep’. Er was toen een gemoedelijke sfeer op de uitreiking, de drie laureaten waren tevreden met de geldprijzen, de media-aandacht én met de kaders waarin hun gedichten in kalligrafie waren vereeuwigd. Niets vreemds aan de hand. Helaas kwam ik enkele weken later tot een vreselijke ontdekking: het gedicht ‘samen’ van Lucie Potzedjs vond ik hier ook onder de naam van Wouter Steyaert!

Wouter en ook de juryleden Patricia Lasoen, Alain Delmotte en Philip Hoorne werden op de hoogte gebracht. Ze waren allemaal geschokt. Wouter kon al snel bewijzen dat ‘samen’ wel degelijk van zijn hand was. Zo staat het al meer dan een jaar op zijn blog, maar ook in het kleine literaire tijdschrift ‘DE VOS’ én in ‘en je tanden veel scherper’, een bloemlezing van Jeugd en Poëzie, naar aanleiding van de Soetendaellewedstrijd 2006.

Na overleg met de CM werd onze plagieerster dan maar gecontacteerd en ze bekende snel haar verfoeilijke misdaad. Enkele dagen geleden kreeg Wouter zijn kader met zijn gedicht in kalligrafie en gisteren werd ook de geldprijs van 150 euro op zijn rekening gestort. De case, die ik zo heel toevallig ontdekte, is bij deze closed. Een tip? Trust no one, en zeker geen mensen wiens naam lijkt op die van Lucie Putzeijs.
4 gedachtes over “Plagiaat

  1. Hey Sylvie,

    Ik volg de google-link op haar naam, ik ontdek een link naar BLTVN, waaruit blijkt dat ze vorig jaar 1 gedicht in het literaire tijdschrift Concept publiceerde(http://bltvn.kb.nl/index.html?http://bltvn.kb.nl/browse.php?type=3&ts=1030536404&jrg=1141389029&afl=-508825419), ik neem de eerste regel van “haar” gedicht en steek hem in google. Het is dezelfde eerste regel en dezelfde titel als dit gedicht: http://home-1.worldonline.nl/~sb068187/Kunst/Gedichten/baren_mozart.htm. Die vrouw is niet aan haar proefstuk toe, zegt mijn kleine teen.

    x

  2. Inderdaad X, ik zie het. Knappe research. Alweer ’n bewijs van hoe gemakkelijk het is om er ongemerkt mee weg te kunnen. Die vrouw verdient ’n flink signalement.

    Zou dat mogen bestaan, zo’n zwarte lijst van mensen die bij wedstrijden of tijdschriften moeten worden geweerd? Of moet bij elke inzending eerst serieus worden gegoogeld voor er beslissingen genomen worden?

Geef een reactie

