Folkfestival Dranouter


Al voor de achtste keer ging ik daarginds, al voor de achtste keer de volle drie dagen ook. Niet moeilijk. Alles moet wijken voor Dranouter, het is dan ook het eerste wat ik in mijn agenda schrijf als ik een nieuwe koop. en de eerste die mij kan tegenhouden om naar Dranouter te gaan, moet hopelijk nog geboren worden. Ik ben overigens al aan het denken wat ik na tien jaar Dranouter doe...

Vraag me niet wat er zo speciaal aan is. De muziek is het niet echt, het speelt, maar het speelt niet de hoofdrol.

1) De muziek in Dranouter is fijn. Sommige concerten zijn er waar je naar uitkijkt, andere concerten zijn er om ontdekt te worden. Neem de procentuele verhouding tussen die twee een 30-70. Die mix maakt het fijner dan pakweg Werchter, waar je haast 80 procent kent en maar 20 procent kunt leren kennen. Daardoor moet je op zo’n festival constant van hot naar her rennen en da’s geen evidentie met al dat volk…
2) … op folk Dranouter heb je minder volk, maakt het makkelijker van hier naar daar trekken, zorgt ervoor dat je ook meer ziet én het is daarbij nog tof, vriendelijk volk ook…
3) … waardoor de sfeer op Dranouter gewoon ontegensprekelijk en onovertrefbaar gezellig is. Mensen die enthousiast zijn om te ontdekken, mensen met originele ideeën, mensen die andere mensen helpen.

Daarom ga ik. al acht jaar lang.

Wie bleef me bij (qua artiesten)? Opnieuw een top drie.

1) Bart Peeters: lees wat Gunter Van Assche er in De Morgen over zei.
2) Duke Special: lees Piet Coupé
3) Teitur: Wellicht dé ontdekking voor mij deze editie, zelfs De Morgen heeft het niet mogen meemaken. ga eens kijken op zijn site en luister naar de song of the week.

Tot volgend jaar!

2 gedachtes over “Folkfestival Dranouter

Geef een reactie

