Het Andere Boek

Om te beginnen, twee vaststellingen:
1) Op Het Andere Boek kom je ook De Andere Schrijver tegen, daarom gaan we erheen.
2) Het lijkt erop dat we vooral die Andere Schrijver kennen.

Verder, we deden drie sessies (zondag dan, zaterdag was Prins er al geweest ter openhouding van de stand van Gierik&NVT) :

1) Van Alfa tot Zwerm met Peter Verhelst & Ivo Michiels
Hoewel moderator Sigrit Bousset van Het Beschrijf het gesprek niet echt in de hand had en ook niet zo’n vlotte vragen had voorbereid, werd dit wel een boeiend gesprek tussen twee schrijvers van twee totaal verschillende generaties waarvan uiteindelijk ook bleek dat het veel gelijkenissen kende. De sessie kwam er ter gelegenheid van de heruitgave van ‘meesterwerk’ Het Boek Alfa dat voor het eerst in 1963 verscheen. Eerlijk? Voor de sessie wist ik niets van Michiels, laat staan van Alfa. Nu, na de sessie, is me duidelijk gebleken dat dit een legendarisch en zelfs revolutionair werk is in de Vlaamse literatuur. Toen Michiels zijn ‘sneeuwdialoog’ voorlas, kreeg Prins waarachtig tranen in de ogen. Boos ben ik daarom, op al mijn leraren Nederlands die me dit niet verklapt hebben. Ik ga vandaag nog met ’n boekenbon naar de boekhandel. Ja.

2) De oogst van het seizoen met Annelies Verbeke, Mustafa Kör & Chika Unigwe
Moderator Kurt Van Eeghem had zich wél erg goed voorbereid en zorgde voor een sprankelend gesprek met de drie romanschrijvers. Misschien was het jammer dat hij ze niet met elkaar liet discussiëren, aan de andere kant slaagde hij er toch in hen met elkaar te vergelijken. En ook volgens Van Eeghem zou het waar zijn: Groener Gras van Verbeke is nóg beter dan Reus en Slaap!. Ik kan het boek dus maar beter met Alfa kopen.

3) Poëzie met Ruth Lasters, Xavier Roelens, Pat Donnez en Mark Van Tongele
Kort: Lasters deed haast identiek hetzelfde als ergens in Nederland maar bleef boeien, Roelens was buiten adem van een heel goede prestatie, Donnez was het misschien wel het kleine buitenbeentje met zijn soms te eenvoudige poëzieverhalen en Van Tongele krijgt inderdaad eindelijk de aandacht die hij verdient nu hij bij Uitgeverij Atlas zit en niet meer bij Lannoo, zoals ook moderator Piet Piryns het raak zei.
3 gedachtes over “Het Andere Boek

  1. hey Sylvie, mevrouw De Blauwe heeft ons wel degelijk verteld over Het Boek Alfa, in haar overzicht van de Nederlandse literatuur. Heb het dan op haar aanraden zelfs gelezen ;)Is deel van een trilogie als ik het me goed herinner.
    toffe blog trouwens (ik ben trouwe fan)
    saar

  2. mijn hemel, waar was ik toén met mijn gedachten? Wat een kansen heb ik gemist daardoor?
    Ik wil het niet weten. Wel doet het deugd te weten dat jij hier bent 🙂

Geef een reactie

