Hét kindergedicht

Na het lezen van de Kinderkomrij, kon ik de kindergedichten maar niet van me afzetten. Ik vond vooral dat er nog enkele gedichten ontbraken. Die gedichten die ík vroeger uit het hoofd heb geleerd bijvoorbeeld. Zo bleef ik op een morgen lang in bed liggen en floep! Daar stroomde een heel kindergedicht in mijn hoofd voorbij! Ooit droeg ik het met veel intonatie voor, heerlijk was dat! De auteur en de titel ervan ben ik vergeten (als ik het ooit geweten heb) maar wie het weet, krijgt een zoen! O ja, een recensie van de kinderkomrij komt snel in Meander.

Geachte heer, het is beslist
ik word een echte feminist
ik ben het beu, mijn broer, de vlerk
die noemt nou alles meidenwerk
tafel dekken, stof afnemen,
koffie zetten, ramen zemen,
schoenen poetsen én de vaat!
als hij moet werken, wordt hij kwaad
dan zegt hij: ‘hé, ik ben een man’
of hij zegt dat hij niet kan,
of hij zit uren op ’t toilet,
of hij is moe en wil naar bed.

maar het is uit! ik ga nu vechten
voor mijn eigen meisjesrechten
ik ben al urenlang in touw
voor de optocht van de vrouw
uit mijn broer zijn beddenlaken
ben ik een spandoek aan het maken
straks lopen we de kamer rond,
mijn zus voorop, dan Bont, mijn hond,
en dan roep ik keihard: ‘meisjes gaan voor!’
want ik, ik schrijf in ’t Ezelsoor.

PS: Geachte heer, op uw kantoor,
waar dienen daar de meisjes voor?
Zou u er voortaan niet op letten
dat ook de mannen koffie zetten?

3 gedachtes over “Hét kindergedicht

  1. Ik zou heel graag weten wie het gedicht
    ‘ feminisme’ schreef en uit welke gedichtenbundel het komt. Ik heb die gegevens nodig voor een taak op school waarbij ik enkele van onze favoriete gedichten moet voorstellen.

    Alvast bedankt.

      1. Het is geschreven door een meisje, Minoes of Miloes genaamd. Ik leerde het gedicht 25 jaar geleden op school en vond het fantastisch, ik heb nl 2 broers… Ik herinner me dat de juf uitlegde dat het geschreven was door een meisje voor ’t Ezelsoor, een krant/tijdschrift in die tijd.

Geef een reactie

