Guido Wulms poëzieprijs

Al bij al was het nu ook weer niet zo’n zonde dat ik vrijdag bij de uitreiking van WriteNow! niet in de prijzen viel, de dag erna mocht ik immers de 32ste Guido Wulmspoëzieprijs van de stad Sint-Truiden ophalen voor mijn gedicht ‘ansicht’. Maar liefst 64 leden van de Kunstacademie hadden wekenlang hun handen uit de mouwen gestoken om rond mijn winnende gedicht een schilderij te maken. Het resultaat was verbluffend. Die zaterdag begeleidden de organisatoren me naar een zaal die vol van die kunstwerken hing. In een hoek van de ruimte was in koeien van letters mijn gedicht te lezen. Toen gevraagd werd of ik één van de werken wilde uitkiezen om mee te nemen naar huis, stonden Prins en ik voor een aartsmoeilijke keuze.

We kregen er echter ruim de tijd voor. Eerst mochten we zelfs nog wat gaan eten in een restaurant op de Grote Markt van Sint-Truiden. Uiteindelijk kozen we een drieluik uit met felle rode en blauwe tinten. Water en vuur, dat paste met het gedicht. De schilderes was de Tsjechische Mira Rozner. Ze was indertijd naar het Westen gevlucht toen het communisme jacht maakte op vele kunstenaars. Laat het toeval zijn dat ik net ‘De ondraaglijke lichtheid van het bestaan’ achter de kiezen heb…

Op de prijsuitreiking zelf kreeg ik teveel woorden van lof. Bleek dat ik unaniem als winnaar werd gekozen en dat ik zelfs met een ander gedicht de tweede prijs had gewonnen. Omdat Erik Wauters voor zijn gedicht ‘stilte’ evenveel stemmen had gekregen, ontving hij die tweede prijs. Toen ik op het podium een bewonderend woordje plaatste, pinkte de burgemeester van Sint-Truiden warempel een traantje weg.

Er werd ook een prozaprijs uitgedeeld, Wie de ex-aequo winnaars waren, ben ik vergeten (dat laat ik later nog weten). Ik onthield wel dat Martin Carette -dit jaar laureaat in Harelbeke, Izegem en Merendree – een eervolle vermelding kreeg…
6 gedachtes over “Guido Wulms poëzieprijs

  1. Het blijven de mooiste prijzen, die waarbij ze meer met je werk doen. Zeker 64 keer. Nogmaals proficiat!

    (En bedankt voor het WN!-verslag, dat bespaarde mij wat letters.)

    Groet,
    Jan

  2. Van harte gefeliciteerd! Staat het winnende gedicht ergens online? Zoveel lof, dan moet het wel een parel zijn.

    Groetjes,
    Annelies (van op Soetendaelle)

Geef een reactie

