HDC: Mark van Tongele

5

Mark van Tongele

Totale indruk
De ochtendhemel is blauw van zinnen.

In het weiland vlak bij de afrastering slaat
een paard met staart en kop vliegen af, hier

zijn twee ogen genoeg: mijn dochtertje en ik,
van tijd tot tijd opgeschrikt door een hoefslag;

almaar meer waarneembaar drukt zij zich in
mij: onverdeeld ingenomen door het moment.

In de dunne wolkenlaag valt een hartbrekend gat.

uit: ‘Met de plezierboot mee’, Uitgeverij Atlas, 2007, p. 31

beluister

Presentator Zaki over het gedicht in De Standaard:
Totale indruk, neemt je in bezit. Zoals de liefde op het eerste gezicht. Met geen woorden te verklaren, maar in staat om je leven overhoop te gooien. Niemand mag ooit te weten komen waar het gedicht over gaat, zelfs de dichter niet. Want het mysterie is zijn bestaansrecht. Anders moet hij leerboeken en powerpoints volschrijven. Waar Mark van Tongele godzijdank veel te goed voor is. Ik hoop dat hij nog veel van deze intieme momenten zal schilderen op het genotsdoek van de lezer.
Het gedicht is heel zwaar positief. En gelukkig niet luchtig, leuk, of fun en opgeklopte rijmelarij. Het doet denken aan onverdeeld ingenomen worden door het moment. Ik zou het verheven noemen, maar je moet kunnen zweven om dat woord ten volle te begrijpen.
Ik weet niet waar het allemaal juist om gaat, en zo hoort het ook. Betekenis is een notariswoord, een leidraad voor de magazijniers van onze gevoelens. Maar dat ik jaloers ben, dat is zeker. De laatste zin had ik zelf willen vinden. “In de dunne wolkenlaag valt een hartbrekend gat” – dat wil je toch nog eens meemaken? Dat hoop ik toch tenminste. En bedankt, Mark, het zijn dat soort zinnetjes die ik net buiten mijn open raam wil horen fluisteren. Als dat niet te veel gevraagd is.
Neem het van mij aan. Dit gedicht zal winnen. Schrijf het op een groot blad – ik bedoel echt een grote affiche – en hang Totale indruk in uw huis. Na drie dagen kan je er niet meer voorbij zonder een hart dat zachtjes glimlacht. Om van uw ziel nog maar te zwijgen.(ilo)

Geef een reactie

