Over een poëzieweekend gesproken…

1) Op Gedichtendag (laten we het met een hoofdletter schrijven) zijn er wel meerdere bibliotheken en stadsbesturen die het ook eens wagen om een wedstrijdje uit te schrijven. Bij één van die wedstrijdjes mocht ik winnen. Daar zijn hier en hier mooie verslagen over te vinden.
‘Helaas’ was ik niet aanwezig op de prijsuitreiking, in Kalmthout mocht ik donderdag samen met Prins voordragen bij de open haard en ik moet eerlijk zeggen, het was één van de gezelligste optredens ooit. Het publiek -de living zat er stampvol- was heel aandachtig en vol lof. Dat maakte het nog eens een echt dichtersfeest.

2) Zaterdag was het dan weer tijd voor de ‘Dag van het Woord’ in Harelbeke waar ook de jaarlijkse poëzieprijzen werden uitgereikt. Het resultaat daarvan is hier te vinden. Heel blij ben ik dat ik twee keer naar voor mocht komen op het podium van Harelbeke dat toch wel ’n prestigieuze prijs verzorgt. Toch is het jammer te moeten weten dat ‘gelet op het gering aantal inzendingen en de eerder matige gemiddelde kwaliteit, een aantal prijzen werden toegekend op grond van een beperkt aantal ingezonden gedichten en eerder bedoeld als aanmoediging om verder poëzie te schrijven.’ Later bleek aan die uitspraak toch niet zo zwaar te mogen getild worden, ik ving immers van de jury op dat de zestien inzendingen voor de jongeren toch wel de moeite waren en dat het niet evident was om de eerste vijf uit te kiezen. In ieder geval, het was een blij weerzien met sommige dichters. Meer zelfs, van wat onder sommigen van die sommige werd besproken, hoort u dra nog meer.

3) En vandaag mochten Prins en ik niet zelf een prijs gaan ophalen maar er eentje uitreiken. Namens Meander kreeg Vicky Francken uit onze handen de Meander Dichtersprijs toegekend. Dat gebeurde met de gepaste oorkonde, kussen en bloemen op het podium van Ongehoord! waarvoor Meander vanaf nu talent aflevert.
… ik beleefde er wel eentje!
Een gedachte over “Over een poëzieweekend gesproken…

  1. Gefeliciteerd met zoveel prijzen!!! Fantastisch! Ik las ondertussen ook je Vuurdoop op Parlandoooooh! En vorig jaar deed Yella Arnouts, die nog jurylid was voor jouw 160 (toen), ook mee in Harelbeke, ze werd toen vierde. Ik schreef erover op TSM.

    Groetjes
    janien

Geef een reactie

