Vrouwenslamreport

Dit weekend naar Amersfoort afgereisd om er deel te nemen aan de jaarlijkse vrouwenslam, niet toevallig op de internationale Vrouwendag. Heel fijn was het daar. Theatercafé Borra is wel altijd gezellig, maar nu de meeste toeschouwers ook vrouwen waren, was de sfeer nog gemoedelijker (vond ik).
Er waren helaas maar zes kandidaten voor de slam. Van de oorspronkelijke zeven kandidaten stuurden Ibunda, Vicky Francken en Tamara Bincken hun kat. Schoten over: Hanneke van Eijken, Maren Mostert, Kila&Babsie en ikzelf. Organisator Gijs Ter Haar regelde vooraf al één invaller, Danny Danker en presentatrice Floor Cornelis haalde de avond zelf nog Susan Hillenaar uit het publiek, een meisje van zestien die snel wat teksten van het internet haalde.
Met zes waren we dus, en ondanks het gewissel en geïmproviseer, werd het uiteindelijk nog een spannende slam. Ter Haar beschrijft het op zijn website eigenlijk al onverbeterlijk. Mijn mening? De drie finalisten: Hanneke, ikzelf en Kila&Babsie vond ik terecht.

Hanneke stond voor eenvoud: ze koos krachtige verzen die ze steeds gemoedelijk inleidde waardoor ze zonder veel poespas een goede performance bracht.

Kila&Babsie stonden dan weer voor de show: zij brachten eenvoudige teksten die af en toe meer op meisjesgrapjes/ anekdotes leken dan op gedichten maar door hun stereo-act wel absoluut interessant werden.


…en ik denk dat ikzelf daar ergens tussen bengelde.
De jury vond me heel ritmisch en de meest taalvaardige kandidate van de drie.

Uiteindelijk werd Hanneke jurywinnaar en werd onze jongste deelneemster Susan Hillenaars aangemoedigd met de publieksprijs. Ook dat vind ik terecht. Ik heb alvast genoeg complimentjes gekregen waardoor ik op de Frappantfinale misschien nog steviger in mijn schoenen kan staan.

Geef een reactie

