HLK: niet zomaar een publicatie

Mag ik dit te gek vinden?
1) Arjan Peters is in de Volkskrant lovend over de nieuwe editie van Het Liegend Konijn en in het bijzonder over mijn bijdrage, de cyclus ‘Moedermomenten’:
“[…] elke Liegend Konijn lezer denkt dat hij de eerste is, dus bij deze roep ik mezelf uit tot ontdekker van Sylvie Marie (Tielt, 1984). [..][citaat uit één van mijn gedichten] zo’n gedachte, met bijna laconieke precisie geformuleerd, wat mij betreft kan daar de Week van de Poëzie -die begint morgen – nu al niet meer tegenop.”
De volledige recensie vindt u hieronder:

 

Verse regels voor de Week van de Poëzie

COLUMN, Arjan Peters
gepubliceerd op 04 april 2008 00:00, bijgewerkt op 15:09

Regels die nog kraken van versheid, waar de woorden van kenners en liefhebbers niet overheen zijn gegaan, die zojuist in het gelid zijn gezet en waarvan de toekomst ongewis is – bepoteld, gebloemleesd en geïnterpreteerd, of ongelezen vergelend in een vergeten boekenkast –, die ongereptheid maakt het poëzietijdschrift Het liegend konijn van redacteur Jozef Deleu zo aantrekkelijk.

In de nieuwe aflevering staan 137 gedichten van 22 dichters. Deleu heeft ze gerangschikt, en introduceert de dichters summier – kunnen we terstond aan de slag.

Ik ontdekte de cyclus ‘Moedermomenten’ van Sylvie Marie, geboren in 1984 in Tielt. Te groot woord, ‘ontdekte’, want Deleu heeft die gedichten uitnodigend klaargezet, maar elke Liegend Konijn-lezer denkt dat hij de eerste is, dus roep ik mij uit tot ontdekker van Sylvie Marie (Tielt, 1984).

Haar cyclus ‘Moedermomenten’ beschrijft de verhouding tussen een bedlegerige, zwijgzame moeder en haar kind (of kinderen, de dichteres hanteert de ‘wij’- vorm). Dat wil aan die wurgende stiltes een eind maken. In de woorden van Sylvie Marie: ‘we zochten naar een oplosmiddel./ in de kast stond alles zoals anders op/ orde, maar wat we wilden, liet// zich niet vinden. Eerst zochten we nog/ achter je rug om, dan zochten we samen,/ maar het liet zich nog minder zien.// kan er dan niets verdwijnen omdat iets/ verdween?’

Het gedicht gaat verder, maar ik hield daar halt om te applaudisseren. Als het oplosmiddel weg is, wordt er nooit meer iets opgelost, alle fricties blijven bestaan. Er zijn vrolijker situaties denkbaar, maar zo’n gedachte, met bijna laconieke precisie geformuleerd, wat mij betreft kan daar de Week Van de Poëzie – die begint morgen – nu al niet meer tegenop.

Bij Sylvie Marie voegde zich bovendien de gedichtencyclus ‘Maak water’ van Mark Boog, dezer dagen verschenen in een oogverblindende bibliofiele editie bij de Atalanta Pers. Die gaat over de mens die zich onhandig een rol wil toebedelen te midden van de elementen en de seizoenen.

Het menselijk bedrijf is in deze gedichten een koddig pogen iets te bewaren in de permanente verandering en schoonwassing: ‘Zoals de botte spa de aarde wel bezeert/ maar niet verwondt, geen sporen nalaat,// zo is ons stempel eenvoudig afwasbaar./ Kinderspel. De letters die we worden/ lopen vol met water, ze vervagen onvermijdelijk./ Verweer.’

Alsof Boog antwoord geeft aan Marie: ‘Het oplosmiddel, Sylvie, voor alle problemen, is het venster openzetten wanneer het plenst.’ Ware verzen, verse waar. Aan de natuurlijke en eeuwige cyclus van om- en omschoffelen en verdwijnen hebben Marie en Boog twee mooie cycli onttrokken.

 

2) Nadat Jozef Deleu in zijn speech op de voorstelling van het nummer in Oostende gisteren ook al naar deze recensie refereerde, was het de beurt aan Leonard Nolens om enkele gedichten van andere dichters uit het nieuwe nummer voor te lezen. Van de vijf die hij las, waren er drie van mij. Na de voorstelling vroeg hij me wanneer er een bundel komt.

Ja, dit is absoluut te gek!

3 gedachtes over “HLK: niet zomaar een publicatie

  1. Lieve Sylvie Marie

    Zo blij dat ik jou ‘teruggevonden’ heb: zonet in mijn Liegend Konijn!! Had nog niet de tijd gehad om het open te slaan… Was de laatste week heel veel bij mijn mama (85) die ziekjes was. Jouw gedichten heb ik allereerst gelezen. Ik schrijf je met een krop in de keel en tranen in de ogen. Zo onbeschrijflijk mooi, jouw Moedermomenten … zo diep en onuitsprekelijk ook de mijne. Bij jou vind ik vandaag ‘zomaar’ woorden van troost en … van de diepste en eeuwigste liefde voor mijn moeder (en meteen voor mijn kinderen en kleinzoontjes)!

    Ja, en nu prozaïsch: wanneer komt je bundel uit? Met een ‘pleitbezorger’, een ‘ambassadeur-van-de-Europese-poëzie’ als Jozef Deleu moet die er wel vlug komen. Dikke proficiat!!! Weet je nog … van dat oudje van die 160-wedstrijd, meer dan een jaar geleden in The Sausage Machine (ondertussen onlangs op de longlist van de vakjury van de Dutch Bloggies 2008, categorie literatuur). Dat was toen: kwaliteit drijft onmiddellijk boven! Dat merken we nu, en dat is zeer gelukkig ook niet door Jozef Deleu onopgemerkt gebleven – anders had ik jou zo vlug niet teruggevonden … in zijn HLK nog wel. Welwelwel! Wowowow! Manmanman! (Dat klinkt wel een beetje gek voor een vrouw, niet …, maar ik ben zo blij voor jou en met jou!)

    Ik schrijf je nog, ik blog vast nog over jou, maar nu ga ik eerst mijn kleinzoontje wiegen. Ik heb ook nog een mooie (eigen) foto van Jozef Deleu – en mocht er vorig jaar ook eentje ‘leveren’ van Ester Naomi Perquin – aan Jozef Deleu himself, voor de site van zijn HLK!

    Veel groetjes en … dicht zo voort!

    janien

  2. Sylvie, van harte, dit is echt heel goed nieuws! Arjan Peters, dat is – zoals je ook wel weet, denk ik – niet de eerste, de beste! En Nolens als VSB-winnaar evenmin =)

    Je laat het wel weten, als die bundel komt? 😉

    Lieve groet,
    Jeroen

Geef een reactie

