Netvliesloslating

Netvliesloslating … het kon een mooie titel zijn van een gedicht. Dat wordt het misschien ook ooit, maar voorlopig blijft het het vreselijke verschijnsel waaraan ik de laatste maanden geleden heb en enkele dagen geleden voor geopereerd werd.

In Tielt:
‘Mevrouw, schrik niet, deze aandoening vereist een operatie. Welk ziekenhuis verkiest u daarvoor? Dat in Roeselare of dat in Gent?’
‘Moet ik dat nu beslissen?’
‘Mevrouw, u moet het liefst vandaag nog onder het mes.’

Zo ging dat. En in augustus of september gaat het weer van dat. Zit ik enkele weken thuis. (Technische uitleg? Om het netvlies dat door een scheur is losgekomen, terug op zijn plaats te drukken, werd onder meer een olie in het oog gespoten. Dat moet er snel genoeg weer uit, anders krijg je een troebele lens en cataract dus.)

In Gent:
‘Sorry dat ik u moet opereren, mevrouw, maar het niet doen is geen optie.’

Het goede nieuws? Laat ons dat poëtisch houden. Zondag ging ik naar Watou en mocht een gedicht van mezelf daar bewonderen in een schuurtje. Hang samen met Peter Holvoet-Hanssen, Esther Naomi Perquin en Ruth Lasters. Mooi, heel mooi.

7 gedachtes over “Netvliesloslating

  1. Hallo Sylvie,

    Wat een vervelend nieuws lees ik hier. Begrijp ik het goed dat je nu al een keer geopereerd bent en nog ’n keer moet?
    Tsjonge, dat moet enorm schrikken geweest zijn voor je. Je ogen – zo vanzelfsprekend werkend – die dan opeens hun functie verliezen.

    Clichés als: “ze zijn zo knap tegenwoordig” en “het komt allemaal weer goed” laat ik maar even achterwege.
    Maar ik hoop echt voor je dat alles snel weer in orde is.

    Veel sterkte gewenst en een warme groet uit Nederland.

    Nell Nijssen

  2. Nell, Bedankt (ook de rest)

    Ja, er zijn twee operaties voor nodig om de zaken weer ’n beetje recht te trekken.

    Het is ook waar dat’t ’n hel is om plots niet meer te kunnen lezen of je te kunnen focussen op iets. ’t is mijn leven en mijn verdienste.

    Ten derde is het toch ook waar de ‘ze zo knap zijn tegenwoordig’. Ik heb het geluk gehad om na wat pijnlijke omzwervingen nog net op tijd in de handen van de juiste dokter te vallen die er alles aan doet om het tot een minium aan blijvende letsels te beperken.

    Veel groetjes,
    Sylvie

  3. Beste Sylvie

    Ik ken je enkel uit je gedichten, maar bij het lezen van deze blogpost was het toch even schrikken… Naast de liefde voor taal hebben we blijkbaar slechte ogen gemeen. Zo’n netvliesloslating hangt me al een hele tijd boven mijn hoofd en wanneer de flitsen weer te vaak voorkomen, laat ik mijn ogen telkens checken. Misschien zorgen die slechte ogen voor een scherper observatievermogen op andere vlakken? Laten we het hopen. Ik wens je een spoedig herstel en een dikke proficiat voor je Watou-bijbrengsel…

    x Marie

Geef een reactie

