Verslag bundelvoorstelling ‘Zonder’

Vrijdag 20 februari, 20 uur. Het paard van Troje loopt vol voor de bundelpresentatie van ‘Zonder’.

Bij het binnengaan van de boekhandel kan niemand naast de grote posters kijken op de ramen. Ook in de boekhandel neemt ‘Zonder’ een prominente plaats in. (Vraag me af of de hele druk daar lag.)

Na ’n drankje neemt uitgever Rudy Vanschoonbeek het woord. Trots is hij dat hij ‘Zonder’ uitgeeft, samen met Podium. En dat er drie versies van de bundel zijn. Een Vlaamse, een Nederlandse, en een speciale editie die Uitgeverij Vrijdag rond de jaarwisseling uitstuurde naar vrienden en relaties. Geweldig.

Daarna krijgt Arjan Peters, literair journalist bij De Volkskrant het woord: ‘Het unieke van deze bundel is dat Sylvie Marie ons juist iets gééft door iets af te nemen van het bestaande. Zij schept vanuit het ontbreken. Als alles vastzit, kan Sylvie Marie vooruit’ en nog: ‘Noch Sylvie Marie, noch haar poëzie, heeft mij nodig om fier op eigen benen te staan. Dat compliment wil ik haar op de valreep nog maken. Zij kan zonder.’

Ik lees voor.

David Troch leest voor.

Lies Van Gasse leest voor.

Een geweldige nababbel volgt. De boekhandel verkoopt, ik signeer. En ik vraag het de uitgevers: ‘Kan ik alstublieft nogmaals debuteren? Dit is ’n geweldig gevoel!’ Het antwoord is bikkelhard: ‘Sylvie, dit maak je maar één keer mee.’

Toch, in mijn hoofd blijft de film zich afspelen. Met genoegen.

Geef een reactie

