’t is lente…

… ik voel het. Ondanks mijn meer sombere stemming van de laatste tijd, schijnt de zon in Gent. ’t is lente, en niet alleen weerkundig, ook literair.

Van 28 maart tot 3 april is er hier gewoon vanalles te doen. Ik had het eerst niet door -mijn werkloze ik maakt soms een cocon van me – maar gisteren heb ik het wel gevoeld. In het Gentse stadhuis kwamen zomaar gratis en voor niets acht actuele Vlaamse dichters lezen: Benno Barnard, Eva Cox, Peter Holvoet-Hanssen, Miriam Van hee, Roland Jooris, Roger de Neef, Leonard Nolens en Mark van Tongele.

Verbazend, maar het doet me toch altijd wat als zoveel dichttalent onder hetzelfde dak samentroept, alsof boven de hoofden van al die dichters alleen maar interessante gedachten zweven en als er dan zo acht gerenommeerden in één ruimte aanwezig zijn, er bijna een ‘heilige’ atoomreactie plaatsvindt.

Lisbeth Imbo reeg de avond, een initiatief waarbij vooral Yves T’sjoen aan de kar trok, aaneen en dat deed ze enthousiast maar ook met veel eerbied voor de genodigde dichters. Ze sloeg vaak de nagel op de kop als de dichters in vijf zinnen wilde beschrijven.

Middenin het programma stak nog een optreden van Laura Verlinden, gitarist-dichter Joris Vercammen (Wolf) en dichter Peter Holvoet-Hanssen. Verdorie wat was dat mooi!

Uit mijn kot komen moet ik, straks maak ik met Yerna Van Den Driessche een literaire wandeling en wie weet wat ik daarna nog bezoek. En vrijdag? Natuurlijk ga ik naar Zogezegd in Gent.

Een gedachte over “’t is lente…

Geef een reactie

