Boest en NK, de conclusie: poetry rocks!

 Hoewel ik dit weekend in Café Floor te Rotterdam toch eventjes zelf de microfoon moest vastnemen om enkele gedichten voor te lezen, waren de voorbije dagen eerder de ‘supporterdagen’ te noemen. Heerlijk om ook gewoon eens een paar dagen te mogen supporteren voor de poëzie zonder zelf ook te moeten opdraven. Dat was veel te lang geleden.

Alzo ging ik vrijdag samen met Prins naar de Gentse Handelsbeurs om er achterover te leunen voor Boest!. Iemand had ons, toen het boek pas was uitgekomen, al meteen een exemplaar in de handen gedrukt. Mijn verwachtingen na het lezen van dat boek? Een mooie show met ups and downs. En dat werd het ook, al kwamen die ups en downs niet altijd op de plaatsen waar ik ze verwacht had. Op sommige momenten was de show wervelend te noemen en overtrof het veruit mijn vermoedens (Antoine Boute bijvoorbeeld, en hoe Vekeman in vorm was). Op andere momenten vond ik de performance te veel trucjes bevatten om mij echt te overtuigen. Toch, de conclusie blijft: een prachtige show die er volgens mij in slaagt om de poëzie de boost te geven die ze nodig heeft. Wat mij betreft mag dit nogmaals gebeuren. Het zou de poetry rocks!-gedachte geen kwaad doen. Zeker voor mensen die minder vertrouwd waren met poëzie, was dit een kans om te zien hoe ‘cool’ het ook kan zijn.

Het goede gevoel dat poetry echt (nog) rockt, kreeg ik, meer dan Boest! nog, op het NK Poetry Slam. Prins en ik, die al een tijdje minder of zelfs niet meer met dat wereldje vertrouwd zijn, besloten na Rotterdam toch ‘nog even’ door te rijden naar Utrecht om er te supporteren voor Ellen Deckwitz, Jee Kast of Peter M Van der Linden. De overige kandidaten, behalve Jeroen Naaktgeboren, kenden we immers niet of hadden we op zijn minst nog nooit zien optreden. Terwijl we hadden gedacht dat onze favorieten zich enorm zouden aftekenen tegenover de voor ons onbekende kandidaten, merkten we al snel dat het niveau van de deelnemers erg hoog lag. Vooral Boris de Jong en Daan Doesborgh, die naast onze drie terecht in de tweede ronde verzeild geraken, verrasten ons met beeld en klank. Het kwam er uiteindelijk simpelweg op neer dat we niet meer wisten voor wie het luidst gebruld. Het kwam er evengoed op neer dat er vanaf de tweede ronde van een onterechte winnaar geen sprake meer kon zijn. Wat volgde was een superspannende strijd om duimen en vingers van af te likken. In de finale was het zelfs bijna hartpijn lijden als we zagen hoe die twee geweldig goede finalisten, Ellen en Peter, tegenover elkaar werden gezet. Eerlijk? Ik heb nog nooit zo’n goede poetry slam gezien.

Ja, na dit weekend kan ik alleen maar zeggen: ‘Het gaat goed, het gaat heel erg goed’

Een gedachte over “Boest en NK, de conclusie: poetry rocks!

Geef een reactie

