Redenen om te vieren: ook KomDichter is stilletjes vijf jaar geworden

Vandaag is op De Contrabas een gedicht van mij gepost. Het gedicht werd er geplaatst ter ere van het vijfjarige jubileum van de weblog. Ik verraste Chrétien Breukers een gedicht dat al bijna even oud is als de blog zelf. Uiteraard valt er wat sarcasme in te lezen, maar waarom niet? Het past toch wel bij de krasse opmerkingen die op de Contrabas soms voor tumult zorgen.

Het mooie aan de verjaardag is vooreerst dat het gedicht, na al die jaren te hebben ‘gewacht’ in een Worddocument, nu eindelijk ook eens van nut kan zijn. Ik dacht immers stilaan dat ik die boel al mocht gaan weggooien. Nog mooier is dat ik bij deze gelegenheid ook besef hoe oud KomDichter nu al is. Ook meer dan vijf jaar al, blijkbaar!

KomDichter? Misschien hebben nieuwe lezers niet eens door dat deze site zo heet, en is het gewoon de stek van Sylvie Marie geworden. Voor deze mensen: welkom op KomDichter. Vroeger stond er zelfs nog een ondertitel bij: … en bekijk het eens van op afstand. Waar is de tijd!

Het begon allemaal op 24 mei 2005 met dit bericht. ‘Kijk eens hoe ondeugend ik ben?’ Onbevangen plaatste ik gedicht na verhaal na verslag. Het was best wel een levendige blog. Een alleerste reactie op het blog werd op het conto geschreven van Prins, een tweede was van X, een derde van Zjoris. Veel lezers waren er niet. Daar kwam een beetje verandering in toen ik een onthullend verslag over een NK Poetry Slam schreef dat prompt door andere sites gelinkt werd. Waw, voor de eerste keer gelinkt worden, dat was een magisch gevoel!

Het waren mooie tijden. De site bloeide, de avonturen van Prins (die naam kreeg hij overigens hier) en ik kregen een vast publiek. Al moest ik ook soms nog wanhopige toeren uithalen, maar daar kwam ook regelmatig iets moois van. Als ik er een hoogtepunt uit zou moeten halen, dan vond ik dit bijvoorbeeld toch wel erg spannend.

Spijtig aan die zaak is dat ik er ook zelf wat voorzichtiger ben van geworden. Gedichten en verhalen zomaar plaatsen? Zelden. Liever nooit. En hoe bevangener ik werd door een steile klim naar dit, hoe minder verslagen ik ook begon te posten. Tegenwoordig is de site niet meer dan een aankondigingsplek voor optredens of publicaties geworden. Eigenlijk vrij saai dus. Als ik nog een uitlating wil doen, dan maak ik er tegenwoordig geen verhaaltje meer van, het is een korte kreet op Facebook geworden. Ik had bijvoorbeeld over het grandioze optreden van Leonard Cohen zaterdag op het Sint-Pietersplein hier anders alvast wat geschreven.

Je begrijpt dat ik dit schrijvende, dit beseffende einigszins somber word. Er is een neiging om terug te keren naar de onbevangenheid en het enthousiasme van de eerste jaren. Ah, misschien hoorde dat ook gewoon bij mijn studentwezen en moet ik gewoon leren dat zo’n tijd sowieso niet eeuwig kan duren. Aan de andere kant kan ik misschien toch proberen om het weer te maken zoals vroeger. Al was het maar een beetje… (pink zegt de pink in de hoek van het oog)

Bij deze melancholische post past een lied van Cohen. Ook omdat hij het gewoon verdient op deze blog vermeld te worden. Wat ligt er meer in mijn macht? (En dan het probleem van niet kunnen kiezen.) Ik kies voor een video waarin ik de man herken die ik zaterdag gezien heb)

O ja, bij deze ook het gedicht voor De Contrabas (zo staat er ook nog eens een gedicht hier):

verwenskaartje

vandaag word jij in de bloemen gezet
we maken een cirkel en plaatsen jou in het midden.
we klappen met de handen,
zo is er altijd iemand die achter je rug
kletst.

of neen, jij écht in de bloemen, tussen de tulpen
en de lelies die allemaal veel jonger, veel kleuriger,
of geuriger zijn dan jij. zorg
dat je niet knapt.

ja, vandaag sta jij in een vaas
zodat we je gewoonweg niet vergeten
af en toe wat water te geven. 

(c) Sylvie Marie

Geef een reactie

