Mijn gedichtendag

Gedichtendag, de laatste donderdag van januari, da’s nu al! De dag die ’n tiental jaar geleden werd opgericht om de poëzie wat meer in de kijker te zetten, begint voor dichters geleidelijk aan dodelijk te worden. Neen, ik kan mezelf niet in twintig stukken delen, en ja, ik had héél graag overal bij geweest. Zucht, voor de rest van het jaar is het dan voor de dichter weer kalm.  Ik pleit er daarom voor om een Gedichtenweek te organiseren, of weet je wat? Een Gedichtenmaand! Please, komt dat in orde tegen volgend jaar?

Ik ben er toch in geslaagd om op die dag aan drie evenemten deel te nemen:

1) Tussen 12 en 13 uur: lunchlezing in de bib van Dendermonde.

 Ik geef een lunchlezing in het leescafé van de bibliotheek. Prins is mijn speciale gast. Bezoekers brengen hun lunch mee, de bib zorgt voor een drankje en wij voor een fijne portie poëzie.

Praktisch? Toegang gratis! Wel graag op voorhand inschrijven bij de bib van Dendermonde!

 2) Tussen 16.30 en 18 uur: optreden samen met Mark Boog en Reinout met Nevenwerking | Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience

Dit jaar mag ik centraal staan in de Antwerpse Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Ik kreeg de vrije hand om mijn ideale Gedichtendag te programmeren. Ik nodigde de Nederlandse dichter Mark Boog – winnaar van de VSB Poëzieprijs in 2006 – uit om samen met mij het podium te delen. Reinout met Nevenwerking, de rockband rond dichter Reinout Verbeke, vroeg ik om voor een akoestische verklanking van poëzie te zorgen. In het voorjaar 2011 verschijnt hun eerste cd ‘De achterkant van flatgebouwen’ samen met Verbekes gelijknamige debuutbundel bij De Bezige Bij Antwerpen. .

Praktisch? Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience (Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen, tel. +32 3 338 87 10, consciencebibliotheek@stad.antwerpen.be)
Toegang gratis, reserveren verplicht

3) vanaf 19u30: aanstelling dorpsdichter Sint-Gillis-Waas

 Het project in Tielt is nog maar afgerond of ik mag me alweer engageren in Sint-Gillis-Waas. Sint-Gillis-Waas? Ja, omdat ik in november de Leo Vercruyssenprijs heb gewonnen, krijg ik ook de eer om er dorpsdichter te worden. Het belooft een spannende integratiepoging te worden. Ik schreef al een eerste gedicht, dat lees ik donderdag voor.

4) 3 uur ’s nachts: Klara-interview!

O ja, de nacht na gedichtendag maakt Bart Stouten het vanaf middernacht gezellig met poëzie op Klara. Er worden geluidsfragmenten afgespeeld en ook dichters opgebeld. Eén van hen ben ik. Zo rond een uur of drie mag ik mijn opwachting maken, benieuwd wat dat zal geven!

Graag maak ik jullie ook nog attent op de presentatie van de nieuwe editie van Mijn Tweede Stem die Guido Lauwaert samenstelde en die in de Gentse bib wordt voorgesteld op Gedichtendag, Er is ook de uitreiking van de Herman De Coninckprijs, en van de VSB poëzieprijs, en er is ook de uitslag van de Turingprijs, en en en…

2 gedachtes over “Mijn gedichtendag

Geef een reactie

