Toen je me ten huwelijk vroeg

Nog een paar weken en mijn tweede bundel ‘Toen je me ten huwelijk vroeg’ ligt in de boekhandel. De bundel wordt uitgegeven bij Vrijdag en bij Podium. Ik nodig je alvast graag uit op de voorstelling ervan.

De bundel wordt op zondag 19 juni gepresenteerd in De Cultuurloft, een nieuwe culturele prachtlocatie niet ver van de Kinepolis in Gent. Dat om 15 uur. Er is een woordje van de uitgeverij, er wordt een animatiefilmpje van Charlotte Apers gedraaid én is er een optreden van Podiumcollega Tjitske Jansen. Uiteraard zal ik ook wel iets voorlezen. En daarna? Iedereen aan de drank natuurlijk!

Tot dan?

Update 3 juni: Tjitske Jansen geeft helaas verstek wegens ziekte. Drie West-Vlaamse collega’s helpen me uit de nood: Xavier Roelens, Maud Vanhauwaert en Reinout Verbeke. Roel Weerheijm van De Boekenkrant brengt ook een korte inleiding op mijn werk.

Over ‘Toen je me ten huwelijk vroeg’:

Wie behoedt wie voor het vallen? Welke dingen wil je behouden door ze nooit aan te raken? Op het moment dat je erin begint te geloven, blijkt de liefde een ‘lome kat met zeven levens’. Toen je me ten huwelijk vroeg stelt, spinnend en krabbend, even harde als liefdevolle vragen. Sylvie Marie schrijft bezwerend. Een bundel als een spel van stilte en storm, vasthouden en weer loslaten, vrolijke dagen en donkere nachten.

Een gedachte over “Toen je me ten huwelijk vroeg

  1. Beste Sylvie,
    Ik kan alleen maar beamen hoe geweldig, brood noodzakelijk de achterliggende gedachte is van de inhoud van je geschreven bundel. De conclusie, jou conclusie, bereikt een zeer brede ervaring en draagt een zeer groot harten en gevoelen beleving onder mannen en vrouwen; je bundel spreekt voor heel velen, die niets durven zeggen. Het ontbreekt de meesten aan de juiste kennis, voordat ze een relatie aangaan. Het boek: ‘Liefde een werkwoord’ beklemtoond dat een relatie een van de moeilijkste problemen is. Over het algemeen laten de meeste mensen zien, kennelijk durven ze dat, dat men kennelijk met iedereen seks kan hebben, ervan uitgaande dat dit liefde is, helaas is dit niet zo, want zelfs dieren zijn selectief. Dat mensen zonder meer bij elkaar passen is een fabel; er moet goed overlegd worden, voordat men de seksuele liefde bedrijft, dat een diepe eenheid’s uiting is van een diepe liefde gebaseerd op diep respect. En dat gebaseerd is op vooraf verworven kennis over elkaar. De meeste stevenen af en laten zich gevoelsmatig leiden door verwonde gevoelens en gaan uit van gevoelens die vanuit de jeugd ervaringen hebben opgedaan met verlangens die deels beantwoord werden, maar door de verkeerde personen en en het totale scala voor de juiste herkenning, erkenning tot liefde miste dus onbeantwoord bleven. Je spreekt dan van een misplaatst gebruik van misbruik., waarbij beide personen die samen kwamen, ervoor verantwoordelijk zijn. Je kunt stellen: ‘Het is ons allemaal overkomen’. Mijn respect!
    Jacques

Geef een reactie

