Woordkramerij op Klara

Radio Klara vroeg me vorige week een tekst te schrijven met daarin alle woorden die in de rubriek Woordkramerij van het ochtendprograma Espresso waren uitgevonden. Het was een lastige taak, maar tegelijk een echte doeprikkel! Vanmorgen kon je de tekst ook horen op de zender. Je kunt het programma herbeluisteren. (ik kwam om tien voor acht aan het woord) en ook de tekst is hier op de site te lezen. Alle teksten verschijnen ook binnenkort in boekvorm.

—–

Dank voor de greie doeprikkel

Beste luisteraar, of u het nu meteen al merkt bij het uitspreken van mijn eerste zin, of pas zo dadelijk, ik wil me bij voorbaat al excuseren voor mijn West-Vlaamse versie van het Vlakkelands. Excuseren? Dien ik me te excuseren? Geen idee, de nederige West-Vlaming in mij vindt van wel – in tegenstelling tot de televisie kan een radio immers geen ondertitels uitzenden – maar misschien ontbreekt het me ook gewoon wel aan famkracht en durf ik er, zoals de legendarische mannelijke Gerrit Callewaert niet echt voor te gaan.

Nu goed, met of zonder accent, ik zal u het volgen sowieso al moeilijk maken door te pas en te onpas de nieuwe oogst aan woordkramerij-woorden in te voeren in mijn tekst. Wel grei hoor, dat ik dit mag doen. Toen ik vorige week werd opgebeld en me deze opdracht voorgeschoteld werd, aarzelde ik geen seconde om ja te zeggen. Wat een doeprikkel! Geweldig!

Het ethylgriepje kreeg ik echter wel bij het inhaken van de telefoon. ‘Spoeft’, riep ik uit. ‘Tureluur heb ik hier geen tijd voor!’

Ja, vergeef me, beste luisteraar, ik zit momenteel in een periode waarin ik parttime les volg, parttime les geef en nog eens parttime elders ga werken. Drie parttimes zijn onmogelijk, ik weet het. Bovendien zijn het bij alle drie die parttimes ook nog eens heel beslisserige weken. Examens, subsidieaanvragen, enzovoort. Erg subfantastisch is het allemaal niet, laat staan grei. Soit, moeilijk gaat ook, zegt Polly. Daar zou de poly-ethiek beter ook eens naar luisteren. Dat ze daar maar eens een gedachteneiland voor maken! Ik moet bovendien ook vermelden dat ik vooralsnog geen knulje heb en dat dat ook toch een niet te onderschatten tijdsinvestering is. Ik geef wel toe – en eender welke papegraai zou me gelijk geven – dat ik me de laatste tijd wel een beetje te vaak aan dat laatste argument optrek: van dat geen knulje hebben, dus. ‘Er kan altijd nog een tandje bij, ik heb toch geen kinderen’, zeg ik dan, en zo wordt mijn karretje maar voller en voller geladen. Straks ben ik de enige Vlaming die écht een stoefkoets nodig heeft om alle werklast te torsen. Neen, sorry, ikzelf en Bart De Wever zouden de enige kunnen zijn, ik zal hem maar naast me doogdulden.

Waar was ik gebleven? Ahja, ik was bij het feit gekomen dat ik tureluur echt geen tijd heb voor opdrachten als deze. Weet je, beste luisteraar, hoe lang het geleden is dat ik met een vriendin of een sibbeling nog eens gewoon geslooierd heb? Ik zou er alles voor geven om nog eens door de winkelstraten te mogen slenteren en in pashokjes allerlei dingen te passen die me totaal niet staan. T-shirts en topjes vind ik nog wel snel, maar daar heb ik er dan ook al veel te veel van. Het zijn de geschikte truien en vooral, de broeken, die voor mij onvindbaar zijn.

Uit frustratie zou ik dan een haarband of een paar nopjes kunnen kopen en me ’s middags in een restaurant zeekost of nog beter, spareribs, bestellen waarvan de beetbaarheid twijfelachtig is en waar ik dan ook veel te veel geld voor moet opdiepen. Dat allemaal omdat ik uit luiheid geen zin had om me uit de duurdere toeristische zone van de stad te begeven. En ook, inderdaad, een beetje uit domheid soms.

Want ja, ik geef het toe, ik behoor tot dat soort van mensen die, ondanks het feit dat ze in een stad al jaren gestekt zijn, stiekem nog een afslagsouffleur durven in te schakelen als ze eens ergens moeten zijn. Misschien kan ik dat enigszins goedpraten door te zeggen dat ik me vooral per fiets door de stad begeef en dat ik me met de auto zonder afslagsouffleur al snel in een eenrichtingsraat zou hebben begeven. En voor dergelijk gedrag kan ik van andere chauffeurs alvast geen klappreciatie verwachten. Laat staan van de politie.

Ik heb zo een beetje de indruk dat mijn betoog hier alle kanten aan het opgaan is. Het is dan ook een hele klus om 31 woordkramerij-woorden die vrijwel niets met elkaar te maken hebben in een leestijd van enkele minuten aan elkaar te koppelen. Zo heb ik er geen idee van hoe ik van deze luchtige kletspraat kan overschakelen naar mijn seksleven, om u bijvoorbeeld te vertellen hoeveel keer per week ik nu eigenlijk finkel? Ik vind ook niet dat het geloofwaardig overkomt als ik me nu plotseling enorm begin te ergeren en u vertel hoe tuimelgeestig ik het toekennen van graaigeld in al die topfuncties vind en dat ook ik best wel af en toe een voordeelkaart zou kunnen gebruiken.

Maar goed, ik heb toch mijn best gedaan. Verdient het geen klappreciatie, dan op zijn minst toch een botersterretje, want ook al is dat officieel onkruid, het is een mooie bloem. Ik wil een schrijfzanger op deze tekst trouwens eens een melodietje horen maken. Zou dat geen doeprikkel zijn, beste luisteraar? Ik denk het.

Ik bedank u alvast voor uw aandacht en voor het verrijken van mijn – zij het af en toe West-Vlaams klinkende – Vlakkelands!

Een gedachte over “Woordkramerij op Klara

  1. Hoe je dit voor mekaar krijgt! Een zwak moment had je ook, een coninck is ook maar een mens; er kan nog altijd een tandje bij, zeg je. Zeg liever dat er nog altijd een mondje bij kan. Heel keitof vind ik je woord Vlakkelands, ik neem het op. Het pas namelijk in mijn kraam. Graag bestempel ik dit land en Nederland – de weldra in water verenigde Nederlanden – als te laag uitgevallen land bij de zee. Met het oog op de klimaatwijziging, de stijging van de zeespiegel en het op peil houden van de hormonenspiegel.

Geef een reactie

