Cultuurbewust.nl recenseert ‘Toen je me ten huwelijk vroeg’

 

De website Cultuurbewust.nl publiceerde vandaag een recensie over mijn laatste bundel, je kan hem hier terugvinden of hieronder verder lezen.

Evenwicht tussen geluk en ongeluk in Sylvie Marie’s poëziebundel Toen je me ten huwelijk vroeg

Door Kila Starre

Het meest voorkomende thema in poëzie is de liefde. Het is dus voor iedere dichter een uitdaging om origineel met dit onderwerp om te gaan. Eén ding is zeker: de Vlaamse dichteres Sylvie Marie is het gelukt. In haar bundel Toen je me ten huwelijk vroeg is het liefdesthema uitgewerkt met het huwelijk als rode draad.

 

Samenhangend of los
Marie leidt haar lezers in haar acht gedichtencycli door de verschillende aspecten van het getrouwd zijn: van ten huwelijk gevraagd worden in ‘beginnen’, via geluksmomenten in ‘posities van perfect gelukt’, verstikking in ‘’s nachts’, tot het verliezen van je geliefde in ‘jij, de stilte’. De kracht van de bundel is de verschillende manieren waarop het gelezen kan worden: als een verhalende liefdesode aan het huwelijk, met al haar voor- en nadelen. Of als een verzameling losse gedichten, die stuk voor stuk als kleine kunstwerken tot hun recht komen.

 

Vacuüm of vogelkooi
De gedichten in Marie’s bundel bewegen zich voorzichtig voort tussen geluk en ongeluk; hierbij verschilt het per gedicht waar het zwaartepunt ligt. Allebei de thema’s duiken met terugkerende motieven op. Geluk komt meerdere malen voor in beelden van het luchtledige. De geliefden gaan onvoorwaardelijk in elkaar op “in een vacuüm van ons. voor ontploffen / zijn we niet bang” en hun huis “zweeft als een bol boven de grond”.

 

Prachtig is het gedicht waarin Marie geluk als hoofdonderwerp neemt: “geluk is zo licht / dat je nauwelijks weet /wanneer het op je ligt”. Met fantastisch gebruik van enjambement (iets waar Marie op meerdere plekken in de bundel in uitblinkt), wordt het huwelijk ingezet als het beste middel om geluk te ervaren. Want het voelen van geluk gaat pas “nu we in ons huis gestopt zijn / met tellen”. Het ongelukkig zijn wordt verbeeld door terugkerende motieven van verstikking, naar lucht happen, beklemming, een kooi en een kleine kamer. Het huwelijk lijkt de ik-persoon soms op te sluiten:

 

soms maken ze kamers zo klein
dat ik nauwelijks kan ademen.
het heeft wat weg van een vogel-

kooi in een keuken of een meisje
met te strakke vlechten. niet moeilijk
dat ik lepels uit de schuiven graai

 

en de muren te lijf ga […]

 

Herhaling
De herhaling van motieven geven Toen je me ten huwelijk vroeg samenhang, waardoor het huwelijk als rode draad de gedichten aan elkaar rijgt. Het succes van het herhaalde gebruik van de vergelijking, met en zonder ‘als’, is daarentegen wisselend. Ieder gedicht in de cyclus ‘toen je me ten huwelijk vroeg, wou ik nog het volgende’ begint met een als-vergelijking die de titelzin afmaakt. Dit levert drie verrassende, originele en gelaagde gedichten op. Andere vergelijkende strofes missen echter originaliteit en neigen zelfs naar cliché, zoals “af en toe is de stilte / zo groot en overal in de kamer / dat het wel een monster lijkt, / opgesloten in een te kleine kooi.”

 

Toen je me ten huwelijk vroeg is een bundel die je wilt blijven lezen. Je wilt blijven zoeken naar de onbeantwoorde vragen (is de geliefde nou dood of er vandoor gegaan?) en de onaffe zinnen (“ik vergeet / dan dat je. en dat lukt me soms.”). Moet je nou wel of niet in het huwelijksbootje stappen? Gelukkig blijft ook die vraag onbeantwoord.

 

06-11-2011

 

 

Een gedachte over “Cultuurbewust.nl recenseert ‘Toen je me ten huwelijk vroeg’

  1. Je schrijft heel duidelijk zelf belevend, als een herhaling van eigen ervaringen, geprikkeld door situaties uit eigen omgeving; heel duidelijk. Complimenten! Jacques

Geef een reactie

