‘Toen je me ten huwelijk vroeg’ krijgt nominatie voor Herman de Coninckprijs 2012


Het nieuws is officieel! Ik ben genomineerd voor de Herman De Coninckprijs 2012: een prijs die nu al voor de zesde keer wordt uitgereikt aan de beste bundel van dat jaar door een Vlaamse dichter geschreven. Andere genomineerden zijn:
  • De bloedplek van Paul Demets (De Bezige Bij)
  • Ezelskaakbeen van Peter Ghyssaert (Atlas)
  • Hemelsblauw van Jan Lauwereyns (De Bezige Bij)
  • Zeg aan de kinderen dat wij niet deugen van Leonard Nolens (Querido)
Een indrukwekkende lijst om tussen te staan. Of ik de prijs ter waarde van zesduizend euro uiteindelijk in de wacht zal slepen, hangt van de jury af, maar er is ook een publieksprijs. Uit ieder van de vijf genomineerde bundels maakt één gedicht kans op deze prijs. Het gedicht met de meeste stemmen wordt op een mooie poster gegoten die op Gedichtendag, donderdag 26 januari, gratis in de deelnemende boekhandel wordt uitgedeeld. Een fantastische eer!
De stemcampagne op  www.boek.be gaat wel pas van start op vrijdag 13 januari en loopt tot 20 januari (middernacht), denk dan eens aan mij.

Bij deze het juryrapport:

Sylvie Marie schrijft poëzie voor lezers. Voor veel lezers. In Toen je me ten huwelijk vroeg probeert ze op een vaak lichtvoetige manier, zoals Herman de Coninck dat deed in zijn eerste bundels, met beeldspraak en taal vat te krijgen op de grote vraagstukken van het leven, die zich vaak in heel kleine, alledaagse dingen manifesteren. Haar poëzie is geen poëzie van grote retoriek, ronkende theorieën of brede gebaren. Nee, het gaat telkens om kleine, vaak aarzelende pogingen om de dingen des levens zo te verwoorden dat je er als lezer anders naar gaat kijken. Maries dichterschap is dan ook niet getormenteerd, ze zoekt diepte veeleer aan de oppervlakte. Daar komt ze soms tot grote inzichten, op andere momenten kan ze alleen maar vaststellen dat ze het ook niet weet. Zoals wij allemaal. En dat alles op een heel heldere en toegankelijke manier geformuleerd.

2 gedachtes over “‘Toen je me ten huwelijk vroeg’ krijgt nominatie voor Herman de Coninckprijs 2012

  1. Geheel verdiend dat je onder de genomineerden staat… Met enige argwaan moet ik zeggen dat ik je bundel “Toen je me ten huwelijk vroeg” uit de schappen nam, half en half verwachtend weer op de oren geslagen te worden met melige regels, was ik blij verrast om al die eenvoud van je regels toch een intense diepgang te vinden. Het prachtigste gedicht vind ik het eerste uit “Alles op afstand”.

    De sfeer in je gedichten valt te ruiken, en dat is meteen wat ik zoek in een gedicht, ik moet er middenin kunnen staan, de woorden als het ware kunnen proeven! Dus ja, wil je met me trouwen?

    1. Dankjewel, maar, neen, helaas, ik ben al, ahum…

      Wat je opmerking over de meligheid van de titel betreft, geheel mee akkoord. De meloromantische titel moet voor mij dan ook in combinatie met de kille, geladen cover gezien worden die meteen de woorden in een ander daglicht stelt. Zonder die contrastcover had ik wellicht uiteindelijk nog een andere titel gekozen, maar nu is de titel onheilspellend geworden en daar houd ik enorm van.

      Verrassende keuze trouwens qua ‘prachtigste’ gedicht. Boeiend.

      In ieder geval bedankt voor je reactie!

Geef een reactie

