1

Exact een jaar geleden waren we, ondanks het grote aftellen op Facebook, plots muisstil. We beleefden de meest overweldigende dag van ons leven of, dixit Prins, het allerbeste trauma in de wereld. We stonden gewoon met onze mond vol tanden.

Vandaag is hij dus 1. Ik hoef u niet te vertellen hoe waardevol dat jaar geweest is. Ik kan het zelfs niet. Telkens wanneer ik het probeer, voel ik hoezeer ik in clichés verval. Het hart spreekt en het hoofd kan geen meerwaarde verzinnen. Een schrijver vindt dat pijnlijk. Twee schrijvers samen schudden vol zelfmedelijden het hoofd. Wat doen met die vertederende eerste lach, die schattige tandjes of dat plotse en ontzettend stoere rechtstaan? Hoe beschrijf je wat elke ouder al eeuwen en eeuwen ontroert? Je beschrijft het niet. Of je beschrijft het slecht. 

Ja, ik hoor het u denken, we schrijven ook over de liefde. En ook over de dood. En die zaken gebeuren toch ook al eeuwen? En ook bij, jawel, iedereen? En toch, er is iets zodanig ontwapenend aan die eerste babydingen dat een kritische ouder er meestal zijn mond over houdt. Of er ,natuurlijk, meteen de melancholie in, of de keerzijde van zoekt. Het valt me op dit moment zwaar dat te doen. Herman De Coninck schreef ooit in één van zijn essays dat je geen liefdesgedicht moest trachten te schrijven op het moment dat je dolverliefd bent. Misschien is dat het probleem? Ik zie dat kind te graag. Erger, ik zie dat kind van te dichtbij. Verliefd. Paardenbril.

Vandaag wordt die baby officieel peuter. Hoera, daar heb je de eerste melancholie! Ah, laat me die maar eerst even goed ondergaan, misschien kom ik ooit bij u terug.

Afbeelding

Geef een reactie

